Recenze

Recenze – Life is Strange

30. 1. 2015 – 20. 10. 2015 | Dontnod Entertainment (vývojář) | Square Enix, Feral Interactive (vydavatel) | PC, PS4, Xbox | adventura, telltale

Screenshot ze hry
Screenshot ze hry

Ve hře Life is Strange se dostáváme do kůže osmnáctileté Maxine Caulfield (dále jen Max), která studuje fotografii na prestižní univerzitě. Pokud si myslíte, že je to začátek tupého seriálu pro náctileté, nechte se vyvést z omylu.

Max se v ne příliš běžné situaci setkává se svou kamarádkou (kterou neviděla přes pět let) a je svědkem její vraždy. Ve sletu náhlých emocí zjistí, že je schopna vracet čas. Svou kamarádku Chloe zachrání ze spárů smrti a zaplétá se do něčeho mnohem většího. Do něčeho, co bude mít dopad na všechny ve městě Arcadia Bay.

Screenshot ze hry
Screenshot ze hry

Hra žánrem spadá do telltalovek, kterým bývá velmi často vytýkáno, že hráčům je odepřena možnost více usměrňovat děj a hratelnost je ohraničená pár rádoby důležitými rozhodnutími, na kterých ve výsledku stejně nezáleží. V Life is Strange tomu tak není. Rozhodnutí je tu opravdu požehnaně a i hru výrazně ovlivňují. Proto jistě oceníte možnost se po špatné volbě vrátit v čase a popřípadě vybrat jinou. Navíc hra neurazí ani milovníky adventur, jelikož tu najdeme i pár hádanek, u kterých sice nestrávíme hodiny a hodiny, ale jsou příjemným zpestřením třeba i již zmiňované schopnosti vracet čas.

Co se týče příběhu, na videohry byl celkem nevšední. Zapomeňte na seskakování z vrtulníku a střílení zombíků, Life is Strange se zaobírá tématy, jakými jsou: šikana, síla přátelství, škola, dospívání ale i morální zásady a přiměřenost trestu ke zločinu. To (plus velká dávka silných emocí) dává hře potřebnou sílu strhnout si diváka na svoji stranu a příběhem naprosto odzbrojit. Nejednomu hráči příběh připomíná vlastní dospívání – kdo nechtěl barevné vlasy, kérku, nemohl vystát zbohatlíky s výsadami a protekcemi, setkal se se šikanou, snažil se následovat „tu správnou cestu“ a zažít opravdové dobrodružství se záchranou světa.

Ale nenechme se zmást a neponořme se do omylu – hra rozhodně není idealistickým obrazem světa a bojem za ideály. Nebojí se ukázat realističnost a to, jak to na tom světě někdy vlastně chodí.

319630_screenshots_20160729214353_1
Screenshot ze hry

Postava Max se pro nejednoho hráče stala člověkem s přízviskem „everyday hero“. Ačkoliv jí byla dána do rukou moc nakládat s časem, nikdy o něj vlastně nestála a když se jej rozhodla využít, bylo to jen pro dobro svých blízkých. Naproti ní stojí její punková kamarádka Chloe, která by nejradši nakopala p*del komukoliv, kdo se jí nezdá, téměř na potkání, a pravidla porušuje jen tak z principu. I když jsou role a charaktery postav pevně dané a ohraničené, i v punkovém srdci rebelky nalezneme něžný cit a touhu pro spravedlnost.

Co se na první pohled zdá skvělé, může po chvilce zklamat. Mám namysli grafickou stránku hry. Co se týče krajin, objektů a celkového vzezření hry, nemám nic na vytknutí, ale grafika postav už trochu pokulhává. Což se projevilo bugem ve čtvrté epizodě na Vortex Club Party, kdy po tom, co jsem chtěla změnit rozhodnutí a přetáčela rozhovor, celá sekvence spadla a postavy měly pěkný, zlomený a mrtvolný vzhled.

Screenshot ze hry
Screenshot ze hry

Oproti tomuto malému nedostatku bych velice ráda vypíchla hudbu. Ta k procesu dospívání neodmyslitelně patří a díky tomu krásně dokresluje celý příběh hry. Oproti elektronické hudbě a dubstepu je soundtrack hry Life is Strange příjemnou změnou, která (pokud vám podobná hudba nevadí) příjemně překvapí.

Co se nějakých maličkostí týče, hra jede na principu autosave, což pro mě není nic moc, ale i v tomto ohledu hra příjemně překvapila. Prodlevy nejsou nijak dlouhé (na rozdíl třeba od Alice Madness Returns) a pokud jsou, můžete si být jisti, že někde v okolí se bude vyskytovat fotka, kterou máte pořídit (díky které se uložení dočkáte také). Vypíchnout bych chtěla i collectible režim, který po dohrání epizody či celé hry umožňuje sesbírat nesesbírané fotky (tím pádem achievementy) a navíc nemá dopad na hru, nijak ji nezmění.

Life is Strange tedy hodnotím velmi kladně. Nemůžu bohužel srovnávat jinými telltaleovkami, jelikož jsem žádné nehrála, ale svá ocenění si hra zasloužila oprávněně. Soundtrack krásně podtrhuje celý příběh, který je na videohru už tak originální, a ke kterému se budete rádi vracet a zkoušet jiná rozhodnutí a jejich dopad na celkový vývoj hry (vím, o čem mluvím, dohrála jsem ji zatím dvakrát). Nedostatky, které má, jí podle mě přidávají na kráse, jelikož ukazují, že nic není dokonalé – hra ani její hrdinové.

20170122125843_1
Screenshot ze hry

Aiu~

11 komentářů: „Recenze – Life is Strange

  1. No můj ty bože :D Už teď po tom co jsem to dočetla se na to, až si to zahraju těším ještě víc :D Ani jsem se na YT nekoukala na žádný gameplay aby jsem nebyla nějak podvědomě naváděna ohledně rozhodnutí a tak :D
    A já jsem vlastně takovouhle hru ještě ani nehrála :D
    Tak jsem na to dost zvědavá a doufám, že si zachráním aspoň tu Chloe u ostatních mi to je vcelku jedno :D

    To se mi líbí

  2. Life is Strange mě opravdu bavilo, i když osobně mám radši jiný typ her. Každopádně to byla zajímavá změna a dost jsem si ji užila. Neobvyklá kresba, úžasná hudba, neskutečný příběh. Jo a pobrečela jsem si .. fakt že jo. Určitě si to někdy ještě jednou zahraju a udělám si na někoho cosplay !!! :DDD

    To se mi líbí

  3. V sérii příběhových her ji řadím velmi vysoko. Dost mi to připomnělo Beyond: Two souls, ale více lidštější a lépe provedené vyobrazení vedlejších postav. Když jsem začal epizodu jedna, tak jsem od toho už nedokázal odejít.

    To se mi líbí

  4. Hrál jsem 3 telltalovky, pokud počítám i tuto. Musím říct, že byla zatím nejhorší. Není to kvůli příběhu, grafice nebo nějakou představou o americké střední, je to kvůli tomu, že s cestováním v čase to nemá nic společného. Proč? Pokusím se vysvětlit, ale varuji je to komplikované.

    Cestování v čase v Life is Strange by nemělo vůbec fungovat, proč? Dejme tomu, že Max se umí vrátit zpět do svého vědomí v nějaké určité časové linii, ale nemůžeme změnit prostor ve kterém se budeme nacházet. To by ještě šlo, přenos vědomí, něco podobného funguje např. ve filmu Xmen: Days Future Past, na základě změny našeho chování v minulosti změníme průběh budoucí.
    Takto by vše fungovalo, což se týká v případě fotek, zbytek schopností nedává smysl, nebo vytváří paradoxy. Typickým příkladem je situace v ředitelně (SPOILER) – Chloe a Max se snaží vkrást se do ředitelny, Max použije „bombu“ aby zámek otevřela, podaří se, ale spustí se alarm, Max vniká dovnitř a spouští svou schopnost ….. Otevírá dveře a pouští Chloe dovnitř místnosti, co je špatně ? Pokud se Max takto vrátí, měla by se setkat sama se sebou neboli Max2, to se však nikdy nestalo, nemohla tedy přijít s Chloe, protože až do této chvíle neexistovala. Pokud by tato chyba byla opravena, situace by stejně nefungovala. Max1 otevře dveře pomocí bomby, používá schopnost … Otevírá Chloe dveře, dřív než Max2 používá bombu. Jelikož není potřeba se vracet zpět v čase, aby jsme otevřeli dveře Max1 se buď ztrácí a nebo nyní máme realitu, kde existuje Max1 z reality, kde použily bombu a Max2 z reality, kde nebyla potřeba se vracet v čase, protože nám je Max1 otevřela. Skvělá ukázka, jak by mělo vypadat cestování v čase a prostoru můžete vidět v filmu Harry Potter and The prisoner of Azkaban.
    Jediné mé vysvětlení pro Maxiny schopnosti, které dává největší smysl, je, že Max dokáže skákat mezi dimenzemi, tudíž neovládá samotný čas, ale pouze možné proměnné, co by se mohli stát nebo stanou.

    Hru ohodnocuji 7,5/10 i přes krásný příběh, vytříbenost postav, mi hodně vadil fakt, že veškerý děj a časové linie jsou zcela nesmyslné. I přes tento fakt, jsem se nakonec odpustil a hru si užil. Pokud si, ale chcete zahrát opravdovou kvalitní TellTale hru sáhněte po The Walking Dead nebo Game of Thrones. Osobně doporučuji spíš TWD, nemusíte totiž znát seriál na rozdíl od GoT, kde dostanete hned na začátku nutnou dávku spoilerů.

    To se mi líbí

    1. Jsem ráda, že ses do toho objasnění dal místo mě =D Jo, máš úplnou pravdu, nějaký počiny tam z tohohle pohledu byly nesmyslný plus nějakých dalších pár věcí. Ale jak jsem už psala, telltalovka to byla moje první a jsem zvědavá, jak se dál vyvine TWD =]

      To se mi líbí

Napsat komentář